Page 31 - Märka last veebruar 2023
P. 31

 hindepaneku otsustusõiguse tagasi õpetajate kätte.
Eeltoodud näide on vaid üks paljudest ilmestamaks, kuivõrd suuri ootusi ja lootusi pannakse uutele tehnoloogiatele koolikeskkonnas. Aina kesksemat kohta tänapäeva haridusuuendustes on näiteks leidmas erinevad AI-põhised tehnoloogiad. Reeglina võetakse need kasutusele selleks, et varakult ära hoida mingeid negatiivseid sündmusi või pärssida nende ilmnemist. Paljudes koolides üle maailma on näiteks kasutusel näotuvastustarkvara, mis võimaldab kiirelt ja märkamatult tuvastada nii seda, millised õpilased on kooli jõudnud või kellel neist jäi koolilõuna eest maksmata, kui seda, kes õpilastest parasjagu tunnis mõttega kaasa töötab. Kõigi nende tehnoloogiate toimimise aluseks on biomeetrilised ja käitumuslikud andmed, mille kogumis- ja analüüsiprotsesside keerdkäikudest ei adu ega hooma õpilased midagi. Kui usaldusväärsed võivad sellisele tehnoloogiale usaldatavad otsustused olla?
Su tehisintellekt ei tunne mind!
Korraldasin hiljuti väikese sotsiaalse eksperimendi Läti Ülikooli haridusteaduste doktorantidega, paludes neil kodutöö käigus katsetada, kui usaldusväärseks hindavad nad otsuseid, mida on nende kohta langetanud näotuvastustarkvara.
Kõik doktorandid said ülesandeks külastada näotuvastustarkvara toimimist selgitavat veebilehte ning vaadata, milliseid järeldusi rakendus nende nägude põhjal teeb. Ülesande sooritamine tõi kaasa omajagu üllatunud, pettunud ja pahaseid reaktsioone : „AI arvas, et ma olen 19 aastat vana – ma olen 56! See on küll meelitav, kuid üldse mitte usaldust tekitav“; „Mina sain vastuseks, et ma olen naine – aga ma pole ju!“, „Minu näolt emotsioone lugedes leidis rakendus, et ma olen kurb. Ma ise küll end kurvameelsena ei tundnud“, „Kui mul olid juuksed lahti, sain ühtemoodi vastuseid, kui panin juuksed soengusse, hoopis teisi – kuidas nii olla saab?!“ jne. Katses osalnud doktorantide hulgas ei olnud lõpuks kedagi, kes oleks AI langetatud hinnangutega päri olnud või neid usaldusväärseks pidanud. Ometi kasutatakse selliseid tehnoloogiaid nii kooli- kui töökeskkonnas erisuguste otsuste langetamiseks. Sageli aga ei mõelda järele nende otsuste võimalike tagajärgede üle.
Märka Last / veebruar 2023
31




























































































   29   30   31   32   33