Page 30 - Märka last veebruar 2023
P. 30

 30
Märka Last / veebruar 2023
isikuandmed väärivad erilist kaitset, kuna lapsed ei pruugi olla piisavalt teadlikud asjaomastest ohtudest, tagajärgedest ja kaitsemeetmetest ning oma õigustest seoses isikuandmete töötlemisega“.
Areng tehisintellekti, masinõppe ja ennustava analüütika suunal on tõepoolest nii murranguline, et laste andme- ja algoritmilise kirjaoskuse tõstmine vajab kiiret ning süstemaatilist sekkumist. Olemasolevad empiirilised uuringud näitavad, et lapsed ja noored küll hoomavad teemasid, mis puudutavad nende enda teadlikku andmete jagamist (nt millist enda kohta käivat infot jagada sotsiaalmeedias), kuid hoopis vähem teatakse ja adutakse meta-andmete kogumise ja analüüsimisega seonduvat. Näiteks ei oska lapsed veel teadvustada seda, milliseid potentsiaalseid kitsaskohti ja privaatsusriske võib endaga kaasa tuua algoritmipõhine profileerimine, ega taju, kuidas tehisintellektile toetuvad rakendused võivad hakata suunama nende edasist elukäiku, neile osaks saavaid võimalusi ja tulevikuväljavaateid. Eriti oluline on tõsta laste ja noorte teadlikkust hariduses toimuvate suundumuste ja arengu kontekstis.
Andmestunud koolikeskkond
Kool on aegade algusest olnud keskkond, kus kogutakse palju eriilmelisi andmeid ning tehakse palju andmepõhiseid otsuseid. Kas või hinnete panemine ise on üks näide sellisest andmepõhisest otsustamisest, mis on saanud lahutamatuks osaks koolielust ja õpetaja ametist. Aga kuidas te suhtuksite sellesse, kui õpetaja asemel paneb tunnistusele lõpueksami hinde hoopiski algoritm? Just nii juhtus näiteks 2020. aasta kevadel Suurbritannias, kus koroonapandeemia tõttu ei olnud gümnasistidel võimalik lõpueksameid sooritada ning leiti, et õpetaja pandud koondhinde asemel võiks lõpetajatele hinded kalkuleerida hoopiski algoritm. Kuna algoritmi loomisel oli kasutatud aga kallutatud andmeid, siis leidis koguni 36% lõpetajatest, et nende loodetud lõpueksami hinne oli arvatust madalam ja ca 15 000 õpilast oleks peaaegu jäänud ilma võimalusest jätkata haridusteed kõrgkoolis. Kuna noored pidasid selliseid hindeid ebaõiglaseks ning tulid massiliselt tänavale protestima, pidi Suurbritannia toonane haridusminister andma





























































































   28   29   30   31   32