Page 12 - Märka last veebruar 2022
P. 12

 12
Märka Last / veebruar 2022
mite saatmiseks kasutatakse sageli laulusõnu või popkultuurist tuntud fraase, jagatakse vaid sisegrupile arusaadavaid nalju ja postitatakse kahemõttelisi meeme või videoid. Vaid see inimene või väike inimeste rühm, kellele konkreetne postitus on mõeldud, suudab selliseid postitusi mõtestada nii, nagu teate saatja seda loodab ja eeldab. Seevastu kõik teised sotsiaalmeedia kasutajad, kes neid krüptilisi teateid Youtube’is, Twitteris või Instagramis näevad, ei oska tõlgendada seda tegelikku mõtet, mis nende postituste taga peitub. Hoides oma teated korraga paljude silmapaaride ees avalikuna, kuid mõistetavana vaid üksikutele, saavad noored säilitada oma interpersonaalset privaatsust. Kusjuures üks oluline sihtrühm, kelle ees selliste salasõnumite edastamise kaudu enda privaatsust säilitada püütakse, on lapsevanemad.
Olgugi et erinevad poliitikadokumendid sätestavad lapsevanemate üheks ülesandeks ka seista lapse privaatsuse eest, nähtub uuringutest, et vanemad ise on potentsiaalselt ühed suuremad lapse privaatsuse kahjustajad. Nii näiteks on väga paljude lapsevanemate jaoks tav- apraktikaks saanud lastest fotode ja videode jagamine sotsiaalmeedi- as ehk nn võrguvanemlus, olgugi et noored vaatavad sellele vanemate tegevusele sageli üsna viltu. Uuringutest ilmneb, et lapsed ja noored tahaksid olla hoopis enam kaasatud vanemate jagamisotsustesse. Nad tahaksid saada rohkem võimalusi jagatavate fotode valikul kaasa rääki- da, ning kui väga vaja, siis ka vanemate postitusi vetostada. Laste koge- mustest selgub, et paljud vanemad ei püüa lapsi neil teemadel praegu veel vestlustesse kaasata ning omavahelised perereeglid – mida tasub postitada, mida ei peaks laiema maailmaga jagama – on enamasti loodud vanemate käskude-keeldudena lapsele ega puuduta sugugi kõiki pereliikmeid. Aga võiks, õigupoolest lausa peaks.
Kommertsiaalne privaatsus: andmed rahaks
Paljud lapsevanemad on viimastel aastatel hakanud üha enam kasuta- ma ka erinevaid tehnoloogilisi võimalusi, et end lapsevanema rol- lis pisut kindlamalt ja muretumalt tunda. Nii näiteks lubavad targad vidinad ja telefonirakendused väikelaste vanematele ennustada, millal nende beebi üles võiks ärgata, millal tal kõht tühjaks võib minna, või





























































































   10   11   12   13   14