Page 31 - Märka last ajakiri - mai 2020
P. 31

ümbritsevat tundma õppimise seisukohalt väga oluline. Kuid tekib küsi- mus, kuivõrd meid ümbritsev keskkond mängulisust toetab? Tundub, et lastele mõeldud kohad seda oma ruumilahendustes ja disainiele- mentides pigem ei tee. Ka rääkisid lapsed paremate puhkekohtade soo- vist. Tihti koolimajades või huvikoolides niisuguseid polegi ning nende puudust kompenseeritakse eri viisidel. Näiteks on tüdrukutel kooli WCs kujunenud oma salakoht, mida saab kasutada kas mängimiseks või omaette olemiseks:
“Mul on tüdrukute vetsu kohta ainult halbu asju öelda, aga üks mu lemmikkoht on seal vetsus, selle viimase boksi ja akna vahel aknalaual. Sest et seal saab rahulikult olla ja raamatut lugeda kuna see on kolmandal korrusel, siis keegi ei näe seda. Aga mina näen kõiki!” (Iti, 9 a)
“See on siis ka hea, et kui me mängime peitust või midagi ja poisid ka mängivad. Siis sealt kohast on hea ülevaade, kus keegi on peidus.” (Isabel, 9 a)
“Oma koha” puudumise teema kerkis väga teravalt esile ka avalikus ruumis tegutsemise ja hakkamasaamise puhul. Kas lastel on eakoha- seid kohti, kus linnaruumis olla, et mängida, sõpradega aega veeta või mõne meelepärase harrastusega tegeleda? Eesti linnade mängu- väljakud on sageli mõeldud pigem koolieelikutele ja uuringus osale-
nud algklassilaste jaoks olid need juba pisut “titekad”. Ent samal ajal ei tundunud neile, et ka muud kohad, sh rulapar- gid, palliväljakud, noortekeskused on nende jaoks mõeldud. Takistavad põhjusi võib olla mitmeid – näiteks on parasjagu see koht linnaruumis kellegi teise kasutuses. Rulapargis sõidab mõni teine seltskond, palliväljakul tegutsevad juba “liiga suured” või pargipingi on hõivanud joodikud. Mõned uuringus osalenud lapsed tunnistasid, et kardavad konf- likti ega julge seetõttu oma õiguste eest välja astuda ning hoiavad teiste kasutuses olevatest kohtadest pigem eemale. Niisamuti võib takistavaks teguriks olla topeltebavõrdsuse kategooriate kokkulangemine. Näiteks ütlesid mitmed uurin- gus osalenud tüdrukud, et rulaparki nad ei kasuta, sest neil puuduvad piisavad oskused, aga avalikus ruumis puuduvad tihtipeale ka alternatiivsed võimalused, mis tüdrukute huvi- dele rohkem vastaksid.
  Märka last / mai 2020
31




























































































   29   30   31   32   33